lördag 17 februari 2007

hjälp.

Hade tänkt mig en lugn kväll med ett glas vin och dumlekolor. Så hittar jag Tema:kön Svt2. Det blir aldrig bra, alltid mycket upprörande. Min spontana reaktion så här långt, om det inte kommer en motvikt till den biologistiska timme är Tema:kön ett stort skämt.

Jag blir fruktansvärt oroad, orolig av sånt här resonemang. Det är farligt farligt farligt att skylla för mycket på generna, det kan aldrig sluta bra. Män är mer aggressiva, sägs det. På grund av generna, sägs det. Tunn is, säger jag. Ska vi rättfärdiga att män slår varandra och kvinnor med att det är deras natur också? Tunn tunn tunn is.

Jag köper inte det här. Dessa forskare vill förklara att kvinnor och män både har olika DNA och skillnader i hjärnan. De utför sina tester på vuxna människor, samtidigt som de säger att hjärnan är högst föränderlig och utvecklas enormt mycket under livstiden. Motsägelse? Om pojkar tränas att hålla på med mekanik kanske deras mekanikdel i hjärnan blir större än flickors, som inte tränas på det området? Hmm.

Och den här dokumentären jag såg nyss påstod också att de som tror på kulturella kön förringar problematiken kring trans- och intersexualitet. Jag dör. Problemet med kulturen och normer är väl just att vårt samhälle är fixerat av att dela in människor efter kön och efter heterosexualitet! Hade kulturen inte haft samma tvång som nu skulle "Andy" som transsexuell inte ha något problem att få gifta sig med sin fru... Tvångsoperationer av intersexuella bottnar enbart i vårt samhälles rädsla för att inte kunna definiera kön. Kroppslig/könslig mångfald, "avvikelser", är vanligt. Normen kanske borde förändras? Kan vi inte acceptera att det finns mängder av olika kön och sexualiteter? Och låta alla vara. Please.

Nu kommer en del som heter "Män kan också amma". Hoppas det blir lite mer nyanserat, annars vill jag gråta.

-----------------------------------

Nu börjar det likna nåt! Shit, visste ni att män förmodligen kan amma? Jag saknar dock, i denna Temalördag:Kön, en problematisering av normerna. Men det är väl folk inte mogna för.. Om det blir ramaskri av en dokumentärer som erkänner att mäns bröstvårtor teoretiskt sett kan producera mjölk.

Nåväl.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm. Det är intressant det där med biologiska vs. kulturella skillnader på kön. Jag har just läst ett antal forskningsartiklar i våran genusundervisning som med hjälp av metaanalys kommit fram till att den enda skillnaden i medfödda egenskaper mellan kvinnor och män (flickor och pojkar, för att vara exakt) är att män från födseln kastar längre, hårdare och med bättre precision. Dock vet man inte om detta är fysiologiskt eller genetiskt (evolutionsbetingat). Det är svårt att bevisa det sistnämnda. Alla andra skillnader är så marginella att man ej kan fastställa dessa som skillnader. (Bortsett från uppenbarliga fysiska attribut, naturligtvis, där ju kvinnor och män skiljer sig på flertalet punkter)