måndag 23 februari 2009

The Great Gatsby



En roman som inleds så här:

"In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since.
'Whenever you feel like criticizing anyone', he told me,'just remember that all the people in this world haven't had the advantages that you've had."

och avslutas så här:

"So we beat on, boats against the current, borne back ceaselessly into the past."

kan inte vara annat än häpnadsväckande. Väldigt, väldigt bra. (Inte för intet en riktig klassiker.)

Jag ska inte säga något om diskussionen och föreläsningen om romanen tidigare idag. Jag ska istället tänka på inledningen av The Great Gatsby och vara tyst.

För övrigt har ju F. Scott Fitzgerald också skrivit The Curious Case of Benjamin Button. En fin liten historia som numer även är en sevärd, mycket fin film med Brad Pitt och Cate Blanchett.



4 kommentarer:

Anonym sa...

åååh, vilket antiklimax! min föreläsning varade visst inte i mer än en och en halv timme (när man får sluta tidigare från föreläsningar som enligt schemat är halv nio till elva känns de över huvud taget inte värda att gå på). jag gick och tränade istället. och fick dricka mitt morgonkaffe i lugn och ro. jag har hört att du hört om eventuellt besök. vet inte säkert än, men hoppas...

Anonym sa...

för övrigt måste jag börja läsa fler böcker. har inte ens läst de få jag köpt de senaste åren. och det är ju så fantastiskt med skönlitteratur! mer boktid åt elly!

Anonym sa...

För det första: F. Scott Fitzgerald är inget namn som går av för hackor. Heter man så blir man nog per automatik en bra författare.

För det andra: När George Costanza är förlovad med Susan är hans dröm att Jerry ska gifta sig med Susans bästa vän, med motiveringen "We're gonna be like the Gatsbys!" Det är något oklart vad han menar, men väldigt roligt är det.

För det tredje: På tal om The Great Gasby-artade böcker, har du läst Revolutionary Road?

Anonym sa...

love the inlägg.