lördag 7 april 2007

"Which is responsible for more global warming:

your BMW or your Big Mac? Believe it or not, it's the burger. The international meat industry generates roughly 18% of the world's greenhouse-gas emissions - even more than transportation. [...] There are 1.5 billion cattle and buffalo on the planet, along with 1.7 billion sheep. Global meat procuction is expected to double between 2001 and 2050. Giving the amount of energy consumed raising, shipping and selling livestock, a thick T-bone is like Hummer on a plate. If you switch to vegetarianism, you can shrink your carbon footprint by up to almoast 1.4 tons of carbon dioxide a year."
- TIME April 9, 2007

Det var värst. Eller hur? Min far blev lite sur när jag påpekade att jag "sparade" mer koldioxid genom att skip the beaf än honom när han kör miljöbil. Nåväl, det är väl ingen tävling I guess. Hemma nu, pappa placerade mig och mor framför Al Gores An inconvenient truth. Det var ganska obekvämt faktiskt. Skrämmande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

kom hem genast! jag är trött på att inte ha någon helene att dricka vin med!

men gud...."pappa placerade mig och mor" - vilken maktordning har ni hemmavid egentligen?! :)

Heléne sa...

hahahaha. ja, här är det pappa som bestämmer. Nejdå, men om han får för sig något blir han väldigt exalterad och ger sig inte förrän jag och mama tar del av det som är så spännande. Egentligen är det först och främst hunden som har makten, vill jag lova.

Anonym sa...

alla bara "ååååh, timmy är så söööt och oskuldsfull..! titta! det ser ut som att han pekar på soffan och al gores "an inconvenient truth", ska vi inte sätta oss och se den?!?!". :)
och nää, det är ju ingen tävling. det är ju bättre att han spar lite koldioxiden med att köra på etanol även om det inte är lika mycket som du och jag när vi skip the beaf..