måndag 1 oktober 2007

knep & knåp

I helgen, efter ett par öl på Carmen, slängde Micke till mig ett korsord med litteraturfrågor. Det blev lite ångestfyllt, eftersom jag (som alltid tjatar om litteratur?) antogs fixa åtminstone några av frågorna. Hemskt. Det gick inte så bra, och inte förrän jag satt och väntade på tunnelbanan ensam vågade jag plocka upp krysset igen och försöka. Jag klarade typ fem frågor, det som är mest illa är att jag förmodligen borde (vad skulle lärarna på littvet säga?) klara alla..

Jag kan till exempel inte lösa: Vad heter den berömda nidskrift som August Strindberg gav ut 1907? Först tänkte jag bara på Giftas och Röda rummet, men varken de, Fröken Julie eller Ett drömspel passar in i krysset! (och jag minns inga fler...) Nidskrift? Nä, jag blir tokig. För svaret på Vem skrev den kontroversiella romanen "Den högsta kasten"? är ju Carina Rydberg och då blir det en mycket märklig bokstavskombination på denna fråga, och jag får inte alls ihop det! Damnit.

Jag kan inte heller komma på Vem skrev 1791 "En critik öfver critiker"?, och det borde jag väl kunna, och ja, jag skäms! Jag vet fortfarande inte! (har inte googlat, nej, det vore ju ingen match)

Förr eller senare kanske. Det tog mig ju en bra stund att erinra mig om Victoria Benedictssons pseudonym "Ernst Ahlgren" - vilket jag ju egentligen kan, så det kanske löser sig. Men man kan för sjutton bli vansinnig för mindre!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag har, som du kanske förstår, lite samma typ av problem, bruna tp-frågor kan vara något av en fasa.

DISCLAIMER: VILL DU KOMMA PÅ SVAREN PÅ EGEN HAND SÅ SKA DU SLUTA LÄSA HÄR!

Men critikern är väl han Thorild? Något på t i förnamnet också? Tomas kanske? Och Strindbergs skrift; kan det vara "Svarta fanor"?

Anonym sa...

ja, jävlar! visst är det svarta fanor. fy sjutton. det hade jag aldrig kommit på! och ja, Thorlid är det. räckte med det. det fanns nånstans i bakhuvudet, men herregud, vad imponerande! jag dör.