torsdag 25 oktober 2007

Jag var bara inte gjord för dessa dar

Ursäkta min pausfågel. Hemvistelse och tenta och sånt kom lite i vägen. Men det var fint att vara hemma! Spelade mest super mario med lillebror. Träffade vänner också, kort men alltid trevligt.

Nu läser jag en logikkurs, och grejen är: Jag fattar ingenting! Det är verkligen inte min grej. Jag hatar fyrkantigt svartvitt rätt och fel, är inte alls van vid sånt. Kan vi inte resonera oss fram, diskutera? Det kan jag. Men att något är logist giltigt eller ogiltigt är fullkomligt märkligt. Herregud. Det värsta är att det ju är ologiskt!

I min logikbok står det: "Place the premise first. (Order is not important)"
Va?

Ännu konstigare är att det finns argument som är logiskt giltiga men helt osanna! Om jag säger "Om jag heter Anna så är jag Kalle Anka" så är det tydligen logiskt giltigt. Hur tänkte dom då?

Obegripligt, ja.

Inga kommentarer: