onsdag 16 maj 2007

det känns som flopp

Vad är Det känns som fredagSvt egentligen? Vems idé var det? Mycket märkligt. Till en början verkar programmet grymt, det sänds från Debaser och det har en mycket fin fransk sång, tous les garcons et les filles av Francoise Hardy, i introt. Men sedan går det liksom utför. Deras paneldiskussioner bärs, om ens det, enbart upp av gästerna. En diskussion om moderskap som de hade var ju rent vedervärdig! Ingen reflektion över vad som sades what so ever. Fruktansvärt. Det är lite farligt tycker jag, när sådant reflektionslöst och oproblematiserat passerar omärkt förbi. I Svt. De satt där och pratade, en kvinna sa: Jag närmar mig 40 och har inga barn, folk frågar mig alltid varför. Är det för att du inte kan få barn? (stackars dig! det enda du som kvinna 30+ vill är väl att ha barn?) Eller är det för att du inte vill ha barn? (Är du kvinna på riktigt, är det inte något fel på dig nu lilla vän?)Denna diskussion vore intressant, det är ju lite av ett problem att det är något "fel" på henne i båda dessa lägen. Det var ungefär detta som hon fick säga, resten av tiden gick till en höggravid tjej som sade att det var hennes biologiska drift som hade gjort att hon så gärna ville ha barn. Yeah. Okej, alla får säga sin åsikt, men borde det inte vara vettigt att låta kvinna nr 1 svara på detta? Och få en diskussion om varför då hennes biologiska drift uteblev, och vad hon anser om det resonemanget, är hon onormal? Eller prioriterar hon bara annat? Sedan gick de vidare till att bögar nog inte borde reproducera sina felaktiga gensammansättningar. Helt oreflekterat, det är skandal skandal skandal.
Och då hoppades jag, som plåster på denna galenskap, att Martin Kellermans dokusåpa skulle vara rolig. Jag menar, det blir ju nästan inte roligare än Rocky. En liten seriestrip kan lätta upp den tyngsta dagen. Men nej. Återigen, besvikelse. Det är ganska tråkigt in real life, måste jag ändå påstå. Suck.

---------------------------------

Åh, jag måste nog klargöra lite här. Det var visst någon som missförstod. Den ogravida kvinnan, alltså kvinna nr 1, sa det som står inom parenteserna också. Alltså: hon berättade om hur hon blev bemött av de flesta människor, som säger detta till henne. Det är alltså klart att man ska fråga om man vill/eller inte vill ha barn till någon utan problem, men poängen var att folk även frågade: nejmen gud, hur kan du inte vilja ha barn? med tonfallet: är du knäpp eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast nu var det ju du som drog slutsatsen att någonting var fel på den ogravida kvinnan bara för att någon frågade "om det var för att hon inte ville ha barn"? Att ställa den frågan måste väl vara okej till vem som helst, kvinna som man?

Anonym sa...

Jag tycker barn är bättre än både män och kvinnor!