onsdag 21 januari 2009

Moa



Jag tänker inte skriva något om vem av Harry eller Moa Martinsson som har åstadkommit störst litterärt inflytande. Jag tänkte bara säga att jag blev mycket mycket irriterad idag när jag bläddrade igenom Litteraturens historia i Sverige. Moa nämns på kanske fem sidor. På de tjugo sammanhängande raderna om Moa innefattar cirka fyra av dem hennes giftemål med Harry Martinsson.

Tror ni att det någonstans under Harrys 20 sidor står att han var make till Moa Martinsson?

Hur orkar man fortfarande bli arg varje gång man ser sånt här? Det är tydligen av stor relevans vem en kvinnlig författare är gift med. Antagligen är hennes man viktig för hennes texter, för hennes karriär. En man däremot åstadkommer ju stor konst som är helt skild från hans privata liv. Om Krusenstjerna heter det att hennes man hade "mycket stort inflytande" på hennes texter, till det bättre. Hon hade alltså aldrig skrivit lika bra om hon inte var gift med Sprengel. Nähä, det må vara så. Man kan dock fråga sig varför det är så skrattretande att man någonsin skulle läsa samma sak om en manlig författare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

eh.. ja, ganska larvigt faktiskt. förhoppningsvis kommer de inte skriva ett jota om din make i de där böckerna i framtiden. för vad spelar det för roll? förutom att allt spelar roll, men inte just det i synnerhet.

Anonym sa...

håller med bells . fast jag tror att man påverkar varandra rätt mycket, makar, sambor, and so on, konstigt att inte det står mer om hur MOA påverkat HARRY och inte bara tvärtom.

Anonym sa...

Vad är det man säger? Bakom varje framgångsrik kvinna står en man...

Johanni Sandén sa...

Otroligt irriterande! Men det där känner man ju igen från när jag läste litteraturvetenskap. Man får ju hoppas att medveten har ökat lite och att såna där otyg är på väg bort.