tisdag 16 december 2008

vegetarisk jansson

På det vegetariska julbordet som jag och några arbetskamrater ordnade (när de andra skulle äta vanligt) så fanns det en helt fantastisk Janssons frestelse. Fantastisk. Det var den godaste jag någonsin ätit, till och med om man räknar tiden när jag åt den ordinära. Receptet kommer här! (Sen hade ju damen som gjorde den gjort den en massa gånger innan, jag har aldrig provat själv. Så jag kan inte garantera samma perfektion...) Receptet kommer från tasteline. För övrigt gjorde jag mina quornfärsbullar med smulad chevre och färsk basilika i. Ytterligare ett hett tips till julbordet, mycket mumsigt.

Ingredienser:
8 st potatisar, skurna i tunna stavar
1 st gul lök, skivad
1 msk ströbröd

Gräddblandning
3 dl grädde
1,5 krm kryddpeppar, mald
5 st nejlikor, hela
1,5 tsk salt

Frästa champinjoner
4 st champinjoner
0,5 krm kanel
0,5 krm kryddpeppar, mald
2 krm salt
1 msk flytande margarin

Tillagning
1.Koka upp grädden med nejlikor, kryddpeppar och salt. Låt dra i ca 15 min, sila bort nejlikorna och lägg i den skivade löken och koka upp igen. Låt stå och dra tills champinjonerna är stekta.

2.Skär champinjonerna i mindre bitar och fräs dem i flytande margarin. Krydda med kryddpeppar, kanel och salt.

3.Varva champinjoner, lök och potatis i en ugnsfast form. Häll över grädden och strö till sist över ströbröd.

Grädda i ca 1 timme och 10 min i 200 grader

2 kommentarer:

Anonym sa...

ååh, den ska jag prova!

Jonna sa...

weeey, recept på helénes blogg! :) det gillar jag. och du, TUSEN MILJONER TACK för julkortet! jag blev SÅ glad! jag har dessvärre själv inte skickat några i år ... :( pusspuss, ses snart.