fredag 26 december 2008

en liten lista om läsning

Så här i post-julfirartider så är det alltid bra att fylla i listor. Då slipper man traggla med måsten.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det är ganska svårt att svara på, ofta lägger man ju de bra böckerna på minnet. Något av det värsta är när man läser om gamla böcker som man har älskat och kommer på att de är dåliga (som anna nyss bloggade om). Jag älskade en triologi som hette Flambards när jag var liten, det var riktigt jobbigt när jag började läsa om den. Jag stod inte alls ut och slutade efter ett par sidor, tänkte att jag kunde få minnas den som fantastisk istället för att förstå hur dålig den nog är egentligen.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det finns inte en enda som jag kan säga utan tvekan, det är ju många många. Böcker påverkar ju mycket beroende på perioder i livet. Egalias Döttrar påverkade mig mycket när jag läste den, till exempel.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, absolut. Jag är ganska lättskrämd. Jag minns särskilt när jag läst Stephen Kings Jurtjyrkogården när jag var för liten för den, typ tio. Jag blev jättejätterädd. Tror inte att jag vågade läsa klart den.

4. Vad använder du som bokmärke?
Ibland ett blommigt bokmärke. Ibland ett foto, eller en lapp.

5. När brukar du läsa?
Så ofta jag kan. Minst en liten stund på kvällen, men gärna mer såklart. I det stora hela så blir det för lite tyvärr. So little time, so many books to read.

6. Vad var den första bok du läste?
Oj! Ingen aning. Det minns jag inte. Jag läste väldigt mycket Kitty-böcker i åldern sju till tio. Kan ha varit någon sådan då, möjligen.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Det finns fördelar med båda. Pocket är ju lättare att ta med, och så mycket som man släpar på böcker så är ju det en stor fördel. Men inbundet är finare. Helst gamla inbundna.

8. Vilken bok läser du nu?
Alberte och Jacob av Cora Sandel.

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 22. Har precis börjat.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker?
Jag vill helst inte det. Men om jag inte har en anteckningsbok i närheten kan det hända att jag skriver lite eller gör något utropstecken på sidor där det är något särskilt. Eller så viker jag (i absolut värsta fall) hundöron på ställen som jag ska anteckna sen.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Jo. Om det inte är en bok som någon har tipsat om eller som jag har bestämt innan att jag ska läsa så påverkar det.

12. Sidantalet, då?
Nä.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej! Det tycker jag inte att man får göra. Ibland, om boken är tråkig så kan man ju bläddra fram typ tjugo sidor för att se om man ska fortsätta.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Givetvis. Det är ganska många. De böcker man älskar (och de man har skrivit uppsats om) har man ju läst ett oräkneligt antal gånger. Jag har exempelvis läst sista Harry Potter-boken (eller snarare alla dem) massa massa gånger (vilket innebär att jag nu kan favoritkapitlen, t. ex "The Prince's Tale" typ utantill). Det var nog på grund av något slags melankoli över att det inte skulle komma fler. Och många andra såklart.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Det tror jag inte.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag är väldigt mycket samlare, en sån som klänger sig fast. Jag vägrar rensa. Fast i och för sig, om det är något jag verkligen inte gillar så ryker det.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Usch, nej. Jag har aldrig förstått mig på sådant.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver upp allt jag läser, och allt jag har tänkt mig att jag ska läsa. Det är en lång lista. Ibland skriver jag i en läsdagbok, om det är något riktigt bra.

Inga kommentarer: