torsdag 9 juli 2009

läs bara bra böcker

Det jag helst och oftast gör på sommaren är att läsa. Ni ska få några tips på förträfflig sommarläsning according to me. Det ska ju vara bladvändare på sommaren, lättläst och gärna genialiskt. Här kommer tio sådana, utan inbördes ordning:

The World According to Garp (Garp och hans värld) - John Irving.




The Secret History (Den hemliga historien) - Donna Tartt
"Snön i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi hade försatt oss i." Död i första meningen. Alltid lika spännande.


Ten little niggers (Tio små negerpojkar) och Five little pigs (Fem små grisar) - Aghata Christie
Rätt lika titlar, rätt olika böcker. Mästarinnan av deckare och de enda sådana värda att läsas. Nästan.


Special Topics in Calamity Physics - Marsha Pessl
Jag bryr mig inte ens om den svenska titeln här, alla de andra är helt okej på svenska men denna. Denna måste läsas på engelska. Då blir det något alldeles fantastiskt. På svenska blir det patetiskt och lite pinsamt.


Bonjour Tristesse - Francoise Sagan




Mannen som älskade Ýngve - Tore Renberg
"Okej: det heter inte EU, det heter inte Ryssland, Pol Pot och det heter inte Either you are with us or you are with the terrorists."
Istället är det 1990, snygga musikreferenser, kärlek och ångest. Lovely.


Den amerikanska flickan - Monika Fagerholm
"Det hände sig i Trakten, vid Bule träsket. Eddies död."
Mer ond bråd död i ingressen and I like it.

The Catcher in the Rye (Räddaren i nöden) - J.D Salinger
Förresten, förträfflig översättning av Klas Östergren.




The Bell Jar (Glaskupan) - Sylvia Plath
Sylvias enda roman. Sjukt bra.


Well. Det var tio, for now. Har massa på lager. Vänta bara.

3 kommentarer:

Jonna sa...

Oj, flera inlägg! ;) Vart jobbar du i sommar? Och lovely klänningen, verkligen! :)

Anna sa...

saknis er med! längtar också efter en finfin boklista från dig. även om det kommer ta mig ett par tidsåldrar att ta mig igenom. dessa kanske är en början? jag ska även ge mr. potter en till chans i sommar tänkte jag. puss!

elly sa...

mannen som älskade yngve är den enda jag läst hittills av böckerna på din lista. men en bok av monika fagerholm står i bokhyllan. underbara kvinnor vid vatten. har du läst den? åttio sidor kvar i gentlemen också, förresten. jag har kommit av mig lite på slutet, av någon anledning.