onsdag 10 september 2008

the Dark Knight



Jag är lite besviken. Jisses vad den här filmen är hypad, och vad det pratas om hur otroligt fantastiskt fenomenal den är. Heath Ledger gör sin bästa roll, och så vidare. Vilket jag tycker är lite av ett overstatement. SÅ bra var den faktiskt inte! Jag såg att den blev rankad som den näst bästa filmen någonsin, efter Gudfadern I. Puh, vilken överdrift.

Alltså, den är okej. Men väldigt lång, och jag tänkte på det under filmen att den var så himlans lång. Aldrig ett gott tecken. Och dialogen! Gud, vad det är störande när det är någon av rollerna (i det här fallet Morgan Freeman) som hela tiden i dialogen måste förklara vad det är som händer. Väldigt tröttsamt. Och vad i hela världen är det med Batmans röst? Varför ska han prata med så mörk röst? Jag kan inte ta det på allvar.

Sen är det ju lite coolt med trixen han gör med sin mastodont-motorcykel. Och när han flyger. Jag gillar när han flyger. Men det ger inte filmen betyget 9/10. Kanske 6/10. Hmm. För övrigt så är Heath Ledger bättre i Brokeback Mountain (vilket är en film som är betydligt närmare betyget 9/10 än denna...).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Brokeback Mountain. Världens kanske mest överskattade film. Ang Lee, världens, utan tvekan, mest överskattade regissör.

Madeleine sa...

haha alltså du BORDE bli filmrecensent! det är nog ditt kall, definitivt.

Anonym sa...

Why so serious Helene? ;-)och NEJ "mange", Brokeback Mountain är en av de mest fantastiska filmerna i modern tid, och Ang Lee är Gud!

Anonym sa...

de måste väl säga att det var heaths bästa rollprestation för att han är död nu. "i just want to be a morgan freeman! a morgan freeman!".
hahaha..