onsdag 9 januari 2008

a tribute to



Idag skulle Simone de Beauvoir ha fyllt hundra år. Ett tillfälle att tänka en stund på hennes storhet, och imponeras. Och om man inte har läst Det andra könet så är det definitivt en värdig dag att börja göra det.

Svt visar också lite prylar i Simone och Sartre-anda. Häromdagen såg jag De älskande på Café de Flore, en film om deras ungdom. Den var väldigt bra, fin. Men besviken blev jag på den första kvarten av I passionernas tid som började igår. Simone verkade bara tjatig och Sartre tokig, så jag stängde helt sonika av tvn och vägrade ta till mig att det skulle vara så. Aldrig i hela livet att Simone skulle vara trist och tjatig, nej, hon är endast fenomenal. Plus att hon helt fick stå i skuggan av Sartre, som vanligt. Obefogat och tröttsamt.

1 kommentar:

Madeleine sa...

såg också de älskande på café flore, jag bara satt och mös hela tiden.