söndag 2 augusti 2009

böcker är speglar: i dem ser man det man har inom sig

Jag har precis avslutat en helt fantastisk bok.

Det var längesen jag läste så här. Jag har, med viss besatthet, sträckläst denna bok. (Som för övrigt var ett tips från Elly.) Jag ska på stubinen leta upp ytterligare titlar av författaren. Kanske först när ledig tid infinner sig, det går ju inte an att ligga vaken sent om nätterna när man ska upp i ottan.

Nåväl. Boken heter Vindens skugga och är skriven av Carlos Riuz Zafón. Man blir omåttligt sugen på att resa till Barcelona (då det är där, under första delen av 1900-talet, den utspelar sig.).

Ett minus i kanten är att översättaren snarare tycks ha anpassat språket efter originalets spanska än att få svenskan att flyta på. Men det är ju noterat med en dömande korrekturläsarblick. Det kunde gott ha åtgärdats av förlaget, men det går an ändå. Boken är såpass fenomenal att man får se genom fingrarna. Åh. Läs läs läs!


2 kommentarer:

Jonna sa...

åh! denna bok har jag gett bort i present flera ggr utan att ha läst den själv :( måste göra snart. som så mycket annat..

elly sa...

yey! jag läste ut gangsters igår och funderar på om jag ska läsa montecore eller underbara kvinnor vid vatten. eller helt enkelt hålla mig till fysiologiboken (har börjat plugga nu).